mandag 25. mai 2009

Dugnad 21. - 24.5.2009

Da var min første dugnadshelg over.

Starter hjemmefra med to biler med henger. For min del gikk det overraskende bra å kjøre med henger. Var allikevel veldig glad for at Moren kjørte bak meg og for å passe på.
Torsdag:
Reiste opp til tomten nesten umiddelbart ved adkomst. Overraskelsen var stor kan dere tro da entreprenøren ikke hadde gjort noe. Vi ble møtt med to store hauger med pukk. Hva gjør vi nå?? Det var like før Morten reiste hjem igjen. Vi fikk tilslutt kontakt med entreprenøren som skulle ha dette klart senest torsdag. Det hadde dessverre vært stopp i alt arbeid pga dødsulykke, med begravelse om fredagen derfor hadde de kommet helt bakpå med arbeidet men han hadde ikke glemt oss. De hadde kjørt lassene med pukk opp til tomten i dag og var på vei opp for å planere resten. Så Kristi himmelfartsdag kl 21:00 var tomten planert ferdig heldigvis.



Fredag:

Denne dagen fikk vi levert et vogntog med L-elementer og isolasjonsplater på 5 10 20 cm. Disse fraktet vi med bil og henger opp til nedre del av tomten. Litt utpå dagen kom Stig, som skulle hjelpe oss med rørlegger biten. For å plassere rørene rett i hytten, måtte Morten og Stig sette ut L-elementer slik at de kunne se at rørene ble liggende rett ihht tegningene før de kunne begynne med å grave. De brukte tid på å få dette til å stemme. Det var litt differanser, men etter hvert fikk de dette til og kunne bruke resten av dagen til å grave grøfter og legge rør. Jeg ble litt overflødig etter hvert og tok turen ned til leiehytten med jentene. Morten og Stig var ikke ferdige før ca 17:30 så det ble en lang økt for stakkers Stig som skulle returnere til Bergen samme dag.







Lørdag:

Startet dagen med å bære opp all isopor platene opp til tomten. De var heldigvis ikke så tunge, men det ble en del turer så vi merket det i armene etter hvert(i hvert fall jeg). Her kunne jentene også hjelpe oss, selv om de etter hvert gikk over til å bygge hytte med stablene.

Litt utpå dagen kom mine foreldre. Vi var da kommet så langt at Morten og jeg var begynt å måle ut hytten, men jeg var glad når min far kunne overta dette så kunne jeg heller bære stabler med isolasjon opp til tomten. Vi målte og balte for å får høyden rett ihht lasermåler. Vi fikk også tilkjørt ett lass med finere pukk som vi kunne legge ut under elementene. Entreprenøren kjeftet også litt på oss og sa at dersom vi skulle være så utrolig nøyaktige kom vi til å gå her å måle de neste to uker dette måtte Morten spesielt ta innover seg for han hadde pisket oss rundt med 2mm differanser og ikke vært særlig fornøyd med oss V fikk også et veldig verdifullt tips av Svein Petter, han anbefalte oss å legge 10 millimeter bord under L-elementene og vatre dette av før vi satte på elementene. Når platen var lagt og vatret av strødde vi finere singel ved siden av og vatret dette av mot bordet. Når vi så satte L-elementene var det kun små justeringer som trengtes dette gikk helt supert Etter at Svein Petter var innom oss med sin pep talk ble det rask litt fremgang på plasseringen av L-elementene. Vi måtte også ringe til leverandøren av L-elementene for leveransen stemte ikke med det vi hadde bestilt. Vi fikk snakket med de, og ble forklart hvordan vi skulle bruke disse festeanordningene i stedet for de som var på bildet/bruksanvisningen det gikk jo bra dette også, men det ble en lang kveld. Vi var bare så vidt innom hytten for å få oss en matbit, før vi tok oss en kveldsøkt siden det fortsatt var strålende sol. Min mor var igjen med jentene i hytten, men Morten, min far og jeg reiste opp igjen. Vi tok kvelden kl 23:00

Kjekt å se at vi har sol fra tidlig til seint på tomten.

Søndag:

Startet dagen med å gjøre ferdig siste veggen med L-elementene nå da vi hadde fått dreisen på det gikk dette veldig raskt. Verre ble det når vi skulle begynne med 20 cm isoporplatene som skulle legge i bunnen. Vi begynte jo som vanlig å vatre av mot L-elementene for her måtte det jo være likt.etter en stund fikk vi litt flash back fra lørdagen og tenkte litt på Svein Petter at her var vi vel litt for nøyaktige. Dersom vi skulle bli ferdige til tidsfristen (mandag) så kunne vi ikke å drive og vatre av isoporen på millimeteren da hadde vi nok trengt litt mer tid og tålmodighet. Vi bestemte oss for å vatre av et midtstykke her gjorde vi det helt beint for at de skulle ha holdepunkter når de skal stryke sementen utover i morgen. Resten la vi utover og rette opp kun der var store avvik. Dette gikk greit men som vanlig tok det lengre tid enn ventet. Der måtte skjæres ut for avløpsrøre og lignende. Jenten og jeg skulle reise hjem så jeg avsluttet arbeidet kl 15:00 fikk laget mat til dugnadsgjengen før vi reiste hjemover til Bergen. Det ble en lang tur for vi måtte stå over to ferger (gleder meg allerede til broen blir ferdig).

Morten og mine foreldre tok seg en god pause før de kjørte opp til tomten igjen. De fortsatte å arbeide hele kvelden og var ikke ferdige før kl 23:30. Galskap Vi får innse at uten deres hjelp hadde vi ikke vært klare utrolig arbeidsinnsats tusen tusen takk

Mandag:

Fikk melding av morten i morges, han hadde lusket seg ut av hytten grytidlig hadde gjort alt klart slik at mine foreldre skulle få lov til å sove De hadde ikke hørt han, så de kom opp på tomten i ni tiden. Min bror var også på plass kl 09:30 så nå går de bare å venter på bilen med sement.

Min bror var litt skeptisk til at de tre skulle klare dette alene vi får se hvordan dagen går og jeg håper det går noenlunde greit

Bilder og mer tekst kommer etter hvert….





































Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hyttedrømmen.

Her er vår vei til hyttedrømmen, fra kjøp av tomt høsten 2006 og ferdig hytte i 2009/10.